Berättelsen

Hej!

Det ni nu ska få läsa om är en sammanfattning av musiken till en kortversion av musikberättelsen, Arkitekt. Ni kan också lyssna till Sveriges Radios intervju här:

Ragnar Östberg – Pontus Östberg Musik


2009 började jag att återvända till vår familjestuga i Leksand. En stuga som är ritad av min gammelfarfar, den kända Stockholms Stadshusarkitekten Ragnar Östberg.

Väl där så började jag att intressera mig för trakterna, skogarna och historiska platser i dessa skogar. De historiska platserna var i bland fäbodar. Jag visste att min gammelfarmor, Brita ursprungligen var fäbodjänta. Vid ett besök på ​ Anders Zorn museet i Mora ser jag bland annat Zorns målningar av badande kvinnor. Precis innan trappan ner till utgången hängde ett litet brev av något slag där bland annat min gammelfarfar tackas för sitt arbete i samband med det hus som museet ligger i.

Brita Grop
Brita Grop – Pontus Östberg Musik

Under flera år har det i mitt huvud funnits en idé om att skriva en musikberättelse eller musikal. Jag tror att jag har hittat en intressant röd tråd. Det finns bevarade brev som har har skickats från Ragnar till Brita. Dessa brev tillsammans med min fantasi är kärleksberättelsen mellan den enkla dalkullan Brita och den rikskända arkitekten Ragnar Östberg. Idén har vuxit och idag finns det ungefär ett 30 tal ofärdiga musikaliska ideér. Hur rekvisitan ska se ut, hur många akter osv. Det finns inget nedskrivet manus, men ni kan tänka er hur mycket som finns i huvudet sedan 2009… Det börjar att bli fullt.

Detta kan även ses som historien om min familj, eftersom jag sitter här och skriver detta. Jag hade inte funnits om inte kärleken mellan dem hade skapat min morfar ”oäktingen” Nils.

Historien är en del av släktträdet som hänger på väggen i vårt hus utanför Leksand. Huset som alltså är ritat av samma arkitekt som även ritat stadshuset i Stockholm.

Detta är berättelsen om hur fäbodjäntan Brita träffar den rikskända arkitekten Ragnar på en av Anders Zorns fester i den knuttimrade stugan, ​ Gopsmor. Hur Ragnar i sin rödrosiga kärlek övertygar Brita om att följa honom till huvudstaden. Brita känner så starkt för Dalarna och det är därför ett mycket stort och svårt beslut. Hon väljer kärleken och tar tåget till Stockholm. Där lever hon med Ragnar och hans vänner i ​ Stockholms kulturelit. Men kärleken blir inte alltid som man har tänkt sig… Brita känner sig mer och mer ensam och när hon som ogift blir gravid blir det en känslornas kamp.

Varför är den här historien aktuell och intressant? Ragnar var mycket förtjust i Brita och ville leva med henne. Men när Brita blev gravid utan att de var gifta uppstod det problem. Brita var mycket religiös och hennes tro gjorde att hon inte kunde leva med Ragnar och ett “oäkta barn”, min morfar Nils.

Förutom att det är en musikalisk resa från folkmusik till traditionell musikal och pop och tillbaka igen, (Folkmusiken ska symbolisera Dalarna och musikalmusiken, Stockholm.) stöter vi även på orter, platser, originella människor och kändisar som gör historien ännu mer intressant.

 

Musiken:

Brita är uppväxt i byn Skeberg utanför Leksand. Hon tillbringar vår och somrar i trakterna runt omkring Leksand. Det är vår och just detta år kommer att bli det bästa året i Britas liv.

1. Vår i Laknäs

Den här sommaren reser den begåvade arkitekten från Stockholm, Ragnar Östberg till Dalarna för att hälsa på vänner. Efter en fest i Gopsmor vid österdalälven, dröjer Ragnar sig kvar och träffar för första gången Brita. Den ljusa natten med en brinnande himmel över vattnet förälskar de sig i varandra. (sjungs på demoinspelningen av mig, men det är tänkt att det ska vara Brita som sjunger.)

2. Siljan Strand

Efter ett år av brevväxling och för Ragnars del många Resor till sin käresta i Dalarna, vinner längtan över rädslan för det okända och Brita beslutar sig för att ta tåget till Ragnar i huvudstaden.

3. Skeppsbron

Väl i Huvudstaden står Ragnar vid perrongen och längtar. Brita blir älskad av Ragnar och hans socitetsvänner.

4. Älska mig

Under flera år lever de lyckligt och Brita ser fram emot att få ha en familj med Ragnar. Hon grämer sig över att de lever i den synd som hennes kristna tro inte tillåter. Men Ragnar är alltför upptagen med sitt arbete och Brita känner sig blir allt mer ensam och fången i Storstad som hon inte känner. Kärleken mellan Brita och Ragnar tar slut. Och Brita som är självständig bestämmer sig för att lämna platsen hon har kommit att tycka så illa om. Väl hemma på perrongen i Leksand känner hon sig hel och lovar att aldrig lämna Dalarna igen. (Åsa Bergfalk från Karlskoga har hjälpt mig med sången till inspelningen. Vackert, eller hur?)

Musiken finns på  en länk. I spellistan finns även två låtar som är inspelade live. Båda dessa är det tänkt att det är Brita som ska sjunga. Men på den här demon är det jag. Låten Dalarna är tänkt som första och sista låt i musikberättelsen. Varför då? Jo, berättelsen är inte bara en kärleksberättelse utan även en resa från folkmusik (som jag skrev innan, i Dalarna), hur den övergår till mer pop och musikal (i Stockholm) och sedan när Brita återvänder till Dalarna i berättelsen gör även musiken det.

5. Dopet (live) Detta är sången som spelas efter att Brita har fött sitt oäkta barn. (Ska sjungas av Brita i musikberättelsen)

6. Dalarna (live) Är tänkt som både första och sista låt. (Ska sjungas av Brita i musikberättelsen)